tirsdag 22. februar 2011

Raw food lasagne

I tillegg til å ha blitt interessert i supermat og kjernesunn mat, har jeg også begynt å interessere meg for raw food. Jeg har lyst til å begynne å spise mye mer rå mat, og ikke varme opp alt jeg spiser. I det siste har jeg surfet mye på nettet og funnet masse inspirasjon. Den som har inspirert meg mest er "The Raw Chef"; en engelsk mann som heter Russell James, og han lager fantastiske raw food retter. Gå inn på nettsiden hans: http://www.therawchef.com/ og få inspirasjon og oppskrifter! Denne raw food lasagnen er ikke inspirert av han, men er fra sanabona.
Oppskrift (kopiert fra sanabona). Jeg gjorde om oppskriften litt, pga det var noe jeg ikke hadde. Istedet for pinjekjerner i "pinjekjerne ricotta", tok jeg istedet casewnøtter. Istedet for pistasjenøtter i pestoen, tok jeg pinjekjerner. Jeg lagde bare 1/4 av oppskriften.

Ingredienser

Mengde: 4 personer
Pinjekjerne ricotta:
4 dl pinjekjerner, bløtlagt i 1 time eller mer
2 ss sitronsaft av ca ½ sitron, presset
1 ts rosa Himalayasalt, eller havsalt
6 ss vann
Rå tomatsaus
4 dl soltørrede tomater, bløtlagt i 2 timer eller mer
1 stor tomat, hakket
¼ liten rød løk, hakket
2 ss sitronsaft, av ca ½ sitron, presset
7ss olivenolje x- virgin
1 ss+ 1 ts rå agavenektar
1 ts rosa Himalayasalt eller havsalt
1 klype svart pepper/ hot pepper

Basilikum pistasj pesto
4 dl basilikumbladet, hakket og tettpakket (ca 1,5 basilikum plante)
1 dl pistasjnøtter
9 ss ekstra virgin olivenolje
1 ts rosa Himalayasalt, havsalt
1 klype svart pepper

Squash lasagne plater med tilbehør
2 grønne squash medium størrelse, kutt av endene
2 ss ekstra virgin olivenolje
1 ss frisk oregano, fint hakket
1 ss frisk timian, fint hakket
1 klype rosa Himalayasalt eller havsalt
1 klype nymalt pepper
3-4 medium store røde tomater, delt i skiver
Hele basilikum- og timianblader til pynt
Litt olivenolje x- virgin til å helle over

Fremgangsmåte

Tilberedning av pinjekjerne ricotta:
Skyll pinjekjernene etter at de har ligget i bløt. Putt de opp i en foodprosessor eller blender sammen med presset sitron og rosa Himalayasalt. Mos det hele sammen. Tilsett gradvis vannet, 1 ss av gangen, opp i foodprosessoren /blenderen, til det blir en kremete 'ostemasse'.
 
Tilberedning av tomatsausen:
Press ut så mye du kan av vannet i de bløtlagte tomatene. Putt de soltørrede tomatene i en blender, sammen med de øvrige ingrediensene. Mos tomatsausen til den blir uten store klumper.

Tilberedning av basilikum-pistasj pestoen:
Putt hakket basilikum sammen med pistasj nøtter og alle de øvrige pestoingrediensene i en blender eller foodprosessor. Mos det hele sammen. La det bli en litt kornete masse.

Tilberedning av squash lasagneplatene:
Kutt hjørnene av på squashen. Del de på midten tvers over (ikke på langs). Kutt av hjørnene på squashen. Bruk en ostehøvel og lag remser av squash, ved å høvle squashen med ostehøvelen på langs. Legg squashplatene ned i en bolle, sammen med olivenoljen, hakkede urter, pepper og salt. Bland det hele sammen. La stå og marinere i 10 minutter.

Sammensetning av lasagnen:
Enten kan du lage en stor lasagne eller lage porsjons lasagne pr tallerken.
Gjør følgende på en asjett: Legg 4 remser med squash, slik at de overlapper hverandre. Smør på et lag med tomatsaus med en kniv. Lag dotter med pinjekjerne ricotta osten og pestoen, ca 3 ts av hver pr lag. Legg på 2 skiver med tomater. Repeter dette så det blir 3 lag med squash og tomatsaus, ricotta, pesto og ferske tomater. På topplaget pyntes tomatene med ferske basilikumblader og små blader med fersk timian. Hell litt olivenolje over og rundt selve lasagneretten på tallerkenen, i tynn stråle rett før servering. Grønnsaklasagnen serveres umiddelbart. Blir det noe igjen kan grønnsaklasagnen oppbevares i kjøleskap i 1-2 dager.


Anbefaler deg å prøve denne! Den smaker kjempe godt og har masse smak i seg!

6 kommentarer:

  1. Dette så virkelig deilig ut! *lagre*

    Hilsen meg på www.lunaanette.com :P

    SvarSlett
  2. Ser NYDELIG ut!! :-) Jeg lagde raw gryterett med blomkålris i går.

    sv: Du må åpne opp albumet konkurransebildet ligger i, det er ikke åpent nå så får ikke sjekket. Si fra når du har gjort det, så sjekker jeg igjen!

    SvarSlett
  3. sv: Når du er inne på albumet du har lagt ut bildet i klikker du på rediger album nede til venstre, og velger der inne hvem som kan se albumet.

    SvarSlett
  4. Mmm, jeg lagde en lignende fra Renee Voltaire sin nyeste bok til lunsj i dag :P

    SvarSlett
  5. Spennende oppskrift. Legger deg til i blogglisten min så kan jeg følge deg videre :D

    SvarSlett