lørdag 19. februar 2011

Sushi og råsjokolade

I dag har jeg laget både sushi og råsjokolade! Jeg har aldri laget noen av delene, så det var spennende.

Jeg lagde to typer sushi-biter. Den ene heter maki og den andre vet jeg ikke hva heter.
Ingredienser til maki:
Nori (tørket sjøgress)
Basmatiris (brukte ikke sushiris, men det gikk helt fint med denne)
Avokado
Agurk
Salmalaks
Vårløk

Tynne skivede ingefær
Soyasaus

Til de andre bitene brukte jeg:
Salmalaks
Basmatiris

I tillegg tok jeg på extra virgin olive oil, sitronsaft og sesamfrø oppå.
Som sagt, så lagde jeg også råsjokolade! Brukte silje sin oppskrift, men jeg måtte kutte ut noe på grunn av at jeg ikke hadde det. Oppskriften min så slik ut:

100 g kakaosmør
10 g extra virgin kokosolje
50 g råkakaopulver
2 ss carob pulver
1 ss yacon sirup
1 ts vaniljepulver
Klype Himalaya salt

(Lagde halv oppskrift)

Halvparten lagde jeg med et fyll som besto av: kokosolje, yaconsirup, raspet kokos, himalaya salt og vaniljepulver.
Det andre fyllet var "fruktnøtt", så da hadde jeg i hakkede mandler, hasselnøtter og aprikoser.
Jeg synes de ble kjempe gode! Jeg tok desværre i litt for mye himalaya salt, men men.. I tillegg så ble sjokolademassen litt tykk ettervhert, så jeg fikk problemer med å ta den oppi formene. Men resultatet ble veldig bra til å være første gangen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar